Binnenkort spoorlijn tussen Marokko en Spanje

17 feb 2019 | 12:03
Economie

Mogelijk wordt er binnenkort een spoorlijn gelanceerd tussen Marokko en Spanje, aldus Mohamed Najib Boulif, staatssecretaris van Vervoer.

Boulif gaf in een interview aan dat Marokko en Spanje al jaren werken aan een spoorlijn tussen de twee landen. Momenteel zijn zij zich nog aan het verdiepen in de technische aspecten ervan. Hieraan voegt hij toe dat Marokkaanse en Spaanse bedrijven bezig zijn de beste manier te vinden om de twee continenten middels een spoorlijn via de zee te verbinden.

Treinverkeer Marokko, Algerijeen en Tunesië

Ook geeft Boulif aan dat er het komend jaar vooral gericht wordt op het verdiepen in technische studies om de spoorlijn mogelijk te maken, alsmede het vinden van financieringsmogelijkheden. Afhankelijk van de financiering en technische capaciteiten, zal er bepaald worden of het een spoorlijn middels een brug of onderwatertunnel wordt.

Verder voegt Boulif hieraan toe dat het idee voor dit project al jaren ondersteund is door de Arabische Maghreb-Unie (AMU). De landen Marokko, Tunesië, Algerije, Mauritanië en Libië proberen dit project al op te richten sinds de AMU werd opgericht in 1989. Er heerst een politiek klimaat in de betrokken landen op het gebied van projecten over infrastructuur, waardoor het traject vertraging oploopt.

De AMU heeft vorige maand een internationale aanbesteding aangekondigd om het project “Trans-Maghreb-trein” op de markt te brengen. Hiermee wil zij het project promoten om de technische studie over renovatie en modernisering van de Maghreb-spoorlijn te realiseren. Hieraan voegde zij toe dat zij een subsidie heeft ontvangen van de Afrikaanse Ontwikkelingsbank ter financiering van voorbereidende activiteiten voor de modernisering van de spoorlijn tussen Marokko, Algerije en Tunesië.

Het idee voor een spoorlijn tussen Marokko, Algerije en Tunesië is erg oud. De plannen zijn meerdere malen besproken tijdens bijeenkomsten van de AMU. Het plan is om tegen 2060 zo’n 2350 km spoorlijnen tussen de landen te moderniseren en uit te breiden. Dit zal zo’n 40 miljoen dollar gaan kosten. In maart zal er een bijeenkomst plaatsvinden om vervolgstappen te bespreken.

De drie landen waren eerder al verbonden middels een spoorlijn. Deze stopte echter in 1994, nadat Algerije de grens met Marokko sloot. Na de bomaanslagen in Marrakech verplichtte Marokko namelijk Algerijnen een visum te hebben om het land binnen te komen. Ook de spoorlijn tussen Tunesië en Algerije werd in 2006 opgeschort.

Verder benadrukt Boulif het belang van de transportsector van Marokko. Deze vormt immers 6% van het bruto binnenlands product (bbp), 10% van het verkeer van personen en 75% van het goederenvervoer. Daarnaast zijn er zo’n 200.000 bedrijven actief in deze sector die ongeveer 310.000 chauffeurs in dienst hebben.

Of het project haalbaar is hangt af van de overeenkomsten die de AMU zal sluiten. Eerder heeft de AMU al beloften niet waar kunnen maken, wegens politieke spanningen tussen de landen. Deze beloften hadden betrekking op een betere samenwerking op het gebied van veiligheid, vrije handel en diplomatieke toenadering.

Heb jij een nieuwstip? Geef het door aan de redactie